Gorączka Złota w branży turystycznej


Choć raport Gorączka Złota w branży turystycznej (The Travel Gold Rush 2020 report) opracowany na zlecenie Amadeusa, jest już dostępny od początku tego roku, wraz z upływem czasu wnioski, jakie tam zostały zawarte, staja się coraz bardziej aktualne. No cóż – oznacza to ni mniej ni więcej jak to, że prognozy się sprawdzają. I choć do roku 2020 mamy jeszcze kilka lat, to warto pochylić się nad tym raportem i poszukać samorodków również dla nas.

Współpraca Amadeus z Oxford Economics, jedną z największych na świecie firm doradczych, zajmującą się również badaniem globalnych prognoz opracowaniem raportu mającego na celu zbadanie trendów kształtujących przyszłość branży turystycznej. Raport zatytułowany Gorączka Złota 2020 zawiera wnioski z  30 wywiadów przeprowadzonych z czołowymi przedstawicielami branży turystycznej i w połączeniu z prognozami makroekonomicznymi opracowanymi przez Oxford Economics daje wgląd w to, jak przemysł turystyczny będzie się rozwijać w ciągu najbliższych dziesięciu lat. Badanie ukierunkowane było na poznanie przyszłych wyzwań oraz szans stojących przed branżą turystyczną, skupiając się, co jest oczywiste, na sektorze lotniczym. Raport zajmuje się zwłaszcza potencjalnie nowymi źródłami przychodów oraz efektywności ekonomicznej, jak i ewentualnymi zmianami gustów i preferencji podróżnych. Dodatkowo ocenia możliwość realizacji nowych modeli prowadzenia biznesu.

Do najważniejszych kwestii poruszonych w raporcie można zaliczyć:

-         Obecne i przyszłe trendy wśród linii lotniczych oraz biur podróży
-         Prognozy makroekonomiczne – najprawdopodobniejszy stan ekonomiczny branży turystycznej w 2020 roku
-         Analizę sposobów rozwoju przez linie lotnicze oraz biura podróży nowych źródeł przychodów w najbliższych latach
-         Możliwości zmian gustów i trendów wśród podróżnych

Dane i wnioski z badania zostały opracowane przez firmę Amadeus są szczególnie interesujące dla firm i pracowników z następujących sektorów lotniczego, biur podróży – zarówno tzw. „tradycyjnych” (nazywanych F2F – face to face), jak i biur specjalizujących się w on-line. Raport może być również istotny dla firm szukających obszarów ekspansji, a nawet absolwentów, studentów zarówno tych, którzy widza swoją przyszłość w tej branży, ale również tych, którzy chcieliby wiedzieć więcej na temat trendów turystyki, analizy branży lotniczej.

Najważniejsze tezy raportu

Globalny obraz: Azja znacząco zwiększy wydatki na podróże do 2020 roku

Choć w roku 2010 światowa gospodarka wróciła na ścieżkę wzrostu, rynek europejski pozostaje spowolniony, a dalsze perspektywy jego rozwoju są niepewne. W tym miejscu należy podkreślić, że autorzy raportu pisząc go przed 2011 rokiem nie mogli przewidzieć rosnących w olbrzymim tempie zagrożeń dla gospodarek „euro landu”, ale sceptycznie podchodząc do Europy, oraz częściowo USA prawidłowo wskazywali na Azję.

Analizując przyszłość do 2020 roku, autorzy dokumentu przewidują, że na kraje Azji przypadać będzie jedna trzecia (32%) światowych wydatków na podróże – w stosunku do obecnych 21% oznacza to radykalny wzrost na tym tej części globalnego rynku w ciągu najbliższych dziesięciu lat.

Możliwości rozwoju: koncepcja total travel experience wymaga nowych sposobów działania

Kluczem do dalszego rozwoju i zyskowności branży turystycznej jest – do tej pory ulotne – pojęcie total travel experience. Raport analizuje potencjał linii lotniczych celem zyskania statusu „szybkiego środka transportu i łączenia ludzi” z wykorzystaniem takich narzędzi, jak szybka kolei czy wideokonferencja. Dokument przewiduje powrót tradycyjnych biur podróży zmienionych pod wpływem nowych technologii i rosnącego zapotrzebowania na spersonalizowany konsulting i obsługę wymagających klientów.
Nowe sposoby działania to przede wszystkim skupienie się na potrzebach klientów tak, by dokładniej adresować swoje usługi. Dotyczy to z jednej strony linii lotniczych, dla których konkurencja innych środków transportu, ale również rozwoju nowych technologii (wideokonferencje), zmusza do zmiany sposobu myślenia („spersonalizowanie” usługi), z drugiej strony biur podróży, szczególnie tych tradycyjnych, gdzie kasjer lotniczy powinien stać się konsultantem, doradcą czy wręcz przewodnikiem w świeci przewozów lotniczych.

Gusta przyszłości: koniec tradycyjnych klas w kabinach samolotów, skoncentrowanie na grupie starszych podróżnych, rosnące zapotrzebowanie na tradycyjne biura podróży i nowa klasa podróżnych zmienią podróżowanie

Podkreślając zmiany upodobań i potrzeb podróżujących, raport wskazuje kilka najważniejszych możliwości, jakie otwierają się przed firmami z branży turystycznej w nadchodzącej dekadzie. Należą do nich:
-         „Wirtualne”, spersonalizowane klasy, które zastąpią tradycyjny podział na pokładzie samolotów
-         Tradycyjni agenci biur podróży staną się „menedżerami stylu życia”, dbającymi o zaspokojenie wszelkich potrzeb podróżnych
-         Segment „bogatszych, starszych i podróżujących” stworzy nowe źródła przychodów
-         Klasa business, jaką znamy obecnie może zniknąć ustępując miejsca klasom wirtualnym, bardziej spersonalizowanym, stworzonym zgodnie z upodobaniami klientów

Jeden z nowych modeli podróżnych - cyfrowy nomada
Wśród rozbudowanych opisów zupełnie nowych kategorii podróżnych najbardziej zainteresował mnie (i to nie bezpodstawnie) cyfrowy nomada (digital nomad). W raporcie wychwycono znakomicie olbrzymi potencjał, jaki niesie ze sobą możliwość wykorzystania technologii mobilnych oraz możliwości oferowania podróżnym możliwości pozostania on-line.
Travel experience staje się w coraz większym stopniu cyfrowa, a turyści w coraz większym nie mogą się obyć bez dostępu do Internetu ze swoich laptopów, smartfonów czy tabletów. I choć raport o tym nie wspomina jasne jest, że by nadążać za swoimi klientami koniecznie jest wykorzystanie naturalnych dla nich sposobów komunikacji: nie tylko e-mail, ale również Twitter czy Facebook.Nadążanie” za rozwojem Internetu staje się jednym z kluczy do sukcesu.


Sam raport można znaleźć pod adresem http://www.amadeus.com/pl/x190413.html

Komentarze